Nå er Facebook sin YouTube konkurrent også i Norge

0
183

Det har irritert Facebook lenge at Google gjennom YouTube i praksis har hatt enerett på video, vel er det korte klipp også på Facebook, men ingen andre enn Facebook har tjent penger på det. – Man hører hele tiden om YouTube millionærer, men vi hører aldri om Facebook millionærer. 

Dette har de tenkt til å gjøre noe med etter at videotjenesten Watch har vært i USA en stund lanseres den nå globalt. Og det inkluderer selvsagt også Norge.

Facebook Watch, som først ble kunngjort for et års tid siden, er Facebooks svar på YouTube og er tilgjengelig via en egen knapp i menyen på venstre side. En videopresentasjon av tjenesten ser du nederst.

Facebook kjøper benytter seg av sin enorme pengemakt og kjøper sportsrettigheter over hele verden.

Les på Sporten: Nå blir det VAR i Champions League også

Ved å trykke på menyknappen får du opp anbefalte videoer i en egen videostrøm og et søkefelt du kan bruke for å søke etter videoer. På toppen finner man nye videoer fra sider man følger på Facebook.

Alt fra realityserier til sportssendinger
Tjenesten kommer også med en egen lagringsfunksjon for videoer man er interessert i, men som man ikke har tid til å se med én gang

Den nye tjenesten skal by på alt fra realityserier og videoblogger til livesendinger av sport og konserter, og på samme måte som for eksempel YouTube er meningen å legge til rette for store mengder egenproduksjon av innhold blant brukere.

Ifølge Facebook skal Watch legge stor vekt på å engasjere brukere, og i den forbindelse skal det blant annet satses på videoer som fokuserer på aktiv deltakelse fra brukere, for eksempel spørre- og konkurranseprogrammer.

Interaktivt innhold
Facebook har tidligere uttalt at det nettopp er den sosiale delen av videotjenesten som vil gjøre at den skiller seg fra konkurrentene. For eksempel kan man chatte og sosialisere med mennesker mens episoden går, og delta i grupper med andre mennesker som liker samme serie i ettertid for å skape et fellesskap.

I starten finansierer Facebook en rekke av TV-seriene, men har uttalt overfor nettstedet Tech Crunch at de håper på å kunne trekke seg helt ut av finansieringen etter hvert som flere brukere og videoprodusenter får øynene opp for tjenesten.

Akkurat som på YouTube vil videoskapere få penger via annonser. 55 prosent av inntektene går til skaperne, mens de resterende 45 prosentene går til Facebook. Det er samme fordelingen som YouTube operer med.

 

https://www.facebook.com/facebook/videos/2212492925662064/

tabola

No posts to display