Det er nå du bør kjøpe ny TV

Fotball-VM er supert for deg som liker TV. Ikke bare får du masse å se på, det er også nå TV-apparatene er billigst, viser en ny studie. 

Omfattende prisstatistikk viser at det stort sett er billigere å kjøpe ny TV mens de store mesterskapene ruller på skjermen. Etterpå går prisen opp igjen på mange av de mest populære modellene.

Nordmenn vil se fotballfesten på store skjermer.Den norske pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no har sammenlignet priser på 10 utvalgte TV-modeller i ukene før, under og etter de fire store, TV-sendte mesterskapene siden 2016: Fotball-EM 2016, Rio-OL 2016, Ski-VM 2017, og vinter-OL tidligere i år.

– Trenden er soleklar. Gjennomsnittsprisen på TV’er, henholdsvis èn uke og èn måned før mesterskapet, var høyere enn underselve mesterskapet. Én uke etter mesterskapet var snittprisen høyere igjen, og tre-fire uker senere var den, med få unntak, på sitt høyeste på alle disse målepunktene. Det var altså billigere å kjøpe TV under selve mesterskapet, enn før og etter, forteller Norgessjef Carolina Appelqvist(bilde) i Prisjakt.no.

Av prisstatistikken ser Prisjakt-sjefen samme tendens før fotball-VM, som nå sparkes i gang i Russland.

– Søkeaktiviteten på TV-er økte markant fra rundt 20. mai, samtidig som prisene på en rekke produkter er blitt gradvis lavere de siste ukene. Men mye tyder altså på at du bør vente til mesterskapet har startet før du eventuelt kjøper ny TV, sier Carolina Appelqvist.

Tusenlapper å spare

-I vinter kunne man eksempelvis spare mellom 1000 og 6000 kroner på seks av de 10 TV-ene vi undersøkte, avhengig av når man kjøpte produktet, innenfor en tidshorisont på cirka to måneder. Det viser hvor viktig det er å følge med og hele tiden sjekke prisutviklingen på nett, sier Appelqvist.

Oversikten viser også at nordmenn nå gjør seg klare for fotball-VM på store skjermer:

-Samtlige av de 25 mest søkte TV-ene er 55-tommere eller større. Hele 68 prosent har søkt på TV over 65 tommer, og èn av fire søker skjermer som er 75 tommer eller større. Nordmenn ønsker virkelig mesterskapet hjem i stua, sier Appelqvist.

Markedsleder Samsung topper listen over de mest søkte TV-ene fra 1. mai til 11. juni (41% av søkene), etterfulgt av LG (21,6%), Philips (12,6%) og Sony (9,4%).

Leave a Reply