Avslørte «The Sopranos»-finalen Tonys skjebne med én replikk?

0
29
Tony Soprano: Bilde HBO

I 15 år har fans analysert hver detalj for å avklare hva som skjedde med Tony Soprano (James Gandolfini) i de siste sekundene av «The Sopranos». Ikke en replikk eller et bilde fra de 86 episodene har unngått gransking i forsøket på å tyde den brå overgangen til svart. Seriens tilbakeholdne skaper, David Chase, har vært uvillig til å gi entydige svar på den åpne slutten – til tross for fansens frustrasjon. Ideelt sett burde alle omfavne Chases dristighet og den urovekkende mystikken rundt de siste minuttene i Holsten’s i finalen «Made in America».

Sesongen fokuserte sterkt på dødelighet, noe som gjør det sannsynlig at Tony møtte sin skjebne mens han spiste løkringer. En spesifikk bemerkning fra Paulie (Tony Sirico) kan ha løst gåten uten at noen la merke til det.

Les: Disse LEGO x Nike-skoene ser fantastiske ut, men det er en hake

«The Sopranos» varsler død gjentatte ganger

Som en serie om organisert kriminalitet og dens brutale følger, er døden en konstant trussel i «The Sopranos». Karakterer blir drept av egne eller rivaliserende gjenger, og alle lever med en følelse av at alt kan kollapse når som helst. For Tony Soprano kan det komme som et skudd i bakhodet – eller verre: et bank på døren fra FBI.

I sesong 7 begynte Chase og manusforfatterne å undergrave «antiheltens» fornemmelse ved å vise hvordan disse mafiamedlemmene reflekterte over sin egen moralske korrupsjon og tomme kapitalistiske ambisjoner. De kunne føle døden nærme seg. I sesongpremieren «Soprano Home Movies» spekulerer Bobby Bacala (Steve Schirripa), den mest uskyldige i familien, i at «du sannsynligvis ikke engang hører det når det skjer» når du står overfor en pistol. I «Stage 5» ser Silvio (Steven Van Zandt) en New York-sjef bli skutt under middagen – uten å høre skuddene.

Paulies replikk i finalen antyder at liv og død eksisterer samtidig

Under Bobbys begravelsesmåltid i finalen sitter Paulie ved bordet med Meadow (Jamie-Lynn Sigler), A.J. (Robert Iler) og andre unge familiemedlemmer og sier:

«Midt i døden er vi i livet. Eller er det motsatt?»

Meadow korrigerer ham, men linjen – hentet fra en gregoriansk salme – betyr alt og ingenting samtidig. Paulie var kjent for sine tilsynelatende dypsindige, men ofte meningsløse, livsvurderinger. Tidligere i serien var hans ordtak morsomme og naive, men i finalen fremstår han som overfladisk og desillusjonert.

«Made in America» handler ikke om å knytte løse tråder, men om å akseptere skjebnen i en brutal verden. Etter at Silvio og Bobby blir eliminert i nest siste episode, «Blue Comet», er Paulie den siste i Tonys indre sirkel som gjenstår. Tony tilbyr ham en lukrativ kapteinsstilling, men Paulie – fremdeles skjelven etter at en svart katt stirret på et bilde av den avdøde Christopher (Michael Imperioli) – nøler. Han vet at alle som har ledet denne besetningen har møtt en grusom slutt.

Paulies utvikling er en av seriens mest undervurderte triumfer. Fra å være komisk lettelse blir han en desillusjonert figur som reflekterer over døden og sin plass i verden. Uten Tonys eller Christophers selvødeleggende laster, blir han til slutt den mest menneskelige og sympatiske karakteren.

Betydningen av replikken

Hvis man tolker linjen bokstavelig, bekrefter den at døden nærmet seg Tony i finalescenen. Liv og død eksisterer side om side – og døden inntreffer på et blunk. I Tonys tilfelle: I ett øyeblikk venter han på Meadow, i det neste er han død uten å merke det. Selv om han ikke ble myrdet i det eksakte sekundet, ville han leve under en konstant trussel, spesielt etter at hans nærmeste allierte er borte og FBI truer.

Paulies sitat fra gregorianske salmer gir en emosjonell klarhet til finalen – enten det tilfredsstiller fans eller ikke. Fokus på «Døde Tony?» overskygger den intense følelsen i scenen, akkompagnert av Journeys «Don’t Stop Believin’». Tonys liv kollapser i sanntid: Hans kaptein, Carlo (Arthur J. Nascarella), skal vitne mot ham, og A.J.s fremtid er uklar. Middagen på Holsten’s blir et øyeblikk av ro midt i kaoset.

I denne gripende scenen, skrevet og regissert av Chase, sier Tony lite mens han observerer omgivelsene. Han ser ut til å nyte de normale, uskyldige øyeblikkene rundt seg. Selv den depressive A.J. gir ham uventet trøst når han sier: «Fokuser på de gode stundene» – noe Tony først oppfatter som sarkastisk. Men da A.J. bekrefter at han bare gjentar farens ord, svarer Tony: «Å, det er sant, antar jeg» og ser ut til å ta det til seg.

«The Sopranos» fremmet sjelden positive verdier, men det er rørende å se Tony akseptere sin skjebne og velge å leve så godt han kan til det uunngåelige inntreffer. Selv om han ofte irriterte seg over Paulies naive livssyn, kunne han gjort verre enn å ta etter hans rolige aksept. Tross alt er Paulie en av de få som fremdeles er i live – og hel.

Les på Popidol: Ny «Harry Potter»-serie på Max: Her er de nye Harry, Hermione og Ron

tabola

No posts to display