En forlatt Formel 1-bane som kostet rundt 300 millioner pund, har ikke blitt brukt på tolv år

0
1021
Korea International Circuit

Det er selvsagt uflaks å bygge noe før det kommer en regelendring. – Det må for eksempel være kjipt å ha bygd noe stor i USA i fjor for så å høre at Donald Trump har opphevet forbudet mot Asbest!!.

Noe lignende har vært tilfelle for entusiaster som ville melde Korea på Formel 1-sirkuset!

Les: Norge må selge alle Tesla aksjer i dag

Formel 1-sesongen for 2025 nærmer seg dens avgjørende fase, hvor Lando Norris, Oscar Piastri og Max Verstappen fortsatt kjemper om å bli verdensmester.

Etter forrige helgs brasilianske Grand Prix har Norris tatt kontroll over mesterskapskampen, ettersom han leder med 24 poeng over Piastri med kun tre Grand Prix-arrangementer igjen.

Når vi ser fremover, lover 2026-sesongen å bli en klassiker, da Formel 1 vil gjennomgå massive regelendringer.

Bortsett fra regelendringer, vil det komme en ny bane på kalenderen, da den spanske hovedstaden Madrid vil være vertskap for et løp for første gang i september.

Les på Sporten: Nå løsner det for tidligere Bodø/Glimt-stjerne Ola Solbakken

Banen i Madrid, kalt ‘Madring’, vil være en kombinasjon av gatebane og klassisk racerbane, og den vil bli bygget rundt IFEMA-utstillingssenteret med 20 svinger og en lengde på 5,47 kilometer.

Mens en ny bane skal avdukes neste sesong, er det en annen bane som har blitt forlatt og forfalt i over ti år.

Korea International Circuit i Yeongam, Sør-Korea, som ifølge rapporter kostet 300 millioner pund å bygge, var vert for fire Grand Prix-løp, hvor det siste fant sted i 2013.

Byggingen av banen ble fullført akkurat i tide til å bli brukt under det koreanske Grand Prix i 2010, og den fikk kun godkjenning fra FIA (Formel 1s styrende organ) ti dager før løpet.

I tillegg ble fasilitetene på stedet angivelig ikke ferdigstilt da løpshelgen ankom.

Plasseringen ble også ansett som et problem, ettersom Sør-Korea ikke er kjent for sin kjærlighet til Formel 1, og Korea International Circuit ble bygget hele 200 miles (rundt 322 kilometer) fra hovedstaden Seoul.

Alt i alt klarte ikke Korea International Circuit å fange lokalbefolkningens fantasi i løpet av de fire årene den var en del av Formel 1-kalenderen.

Park Bong-soon, en tjenestemann i Sør-Jeolla-provinsen, uttalte til New York Times i 2015: «Vi startet med en stor drøm om å tjene mye penger. I stedet endte vi opp med en spektakulær fiasko.»

Tobobbelt verdensmester Fernando Alonso var den første vinneren på banen, mens Sebastian Vettel vant i 2011, 2012 og 2013.

Tolv år etter Vetttels siste seier i Korea, forblir banen ubrukt av FIA.

tabola

No posts to display