
Teknologigiganten Apple er i aktive forhandlinger om å sikre seg de eksklusive amerikanske TV-rettighetene for Formel 1, ifølge Financial Times. Dette skjer mot bakgrunn av den store suksessen til den Apple-produserte kinofilmen «F1» med Brad Pitt i hovedrollen, som har bidratt til økt interesse for sporten.
Kamp om rettighetene
Disney-eide ESPN har siden 2019 hatt de amerikanske rettighetene til Formel 1, men deres eksklusive forhandlingsperiode for fornyelse utløp nylig uten avtale. Dette åpner døren for at Apple kan overta rettighetene fra og med 2026-sesongen.
Les: Napoli mener alvor – fyrer av 50 millioner euro-bud på undervurdert Premier League-spiller
ESPN har i dag en relativt billig avtale på rundt 75 millioner dollar årlig, men forventes å måtte betale betydelig mer for å beholde rettighetene i det kommende anbudskonkurransen.
Les på Popidol: Kommer «Duster» tilbake for sesong 2?
Apples sportsstrategi
Dette er en del av Apples aggressive satsing på live-sport:
- Allerede har de milliardavtaler for Major League Soccer (MLS) og Major League Baseball (MLB)
- De lanserte også en egen streamingtjeneste for MLS-kamper
- Suksessen med Brad Pitt-filmen «F1» (som ble delvis filmet under ekte løp) har vist Apples evne til å markedsføre sporten
Hva dette betyr for fansen
Hvis Apple sikrer seg rettighetene, kan det føre til:
- Formel 1-tilbud inkludert i Apple TV+
- Mulighet for innovative produksjoner med AR/VR-teknologi
- Potensielt høyere abonnementskostnader enn dagens ESPN-avtale
Med Formel 1s eksplosive popularitetsvekst i USA de siste årene – drevet av Netflix-serien «Drive to Survive» og økt amerikansk deltakelse med løp i Miami, Las Vegas og Austin – blir rettighetskampen en av årets mest spennende mediebransje-strider.
Både Formel 1-sjeffen Stefano Domenicali og Apples ledelse har bekreftet at det pågår diskusjoner om fremtidige mediepartnerskap. En avgjørelse forventes innen utgangen av 2024.
Liverpools gest overfor Diogo Jotas familie: Kontrakten vil bli betalt i sin helhet



