Det finnes ikke mange selskaper som med relativt små endringer kan forandre hele underholdningsindustrien. Google sitt YouTube med 1 milliard brukere i ryggen kan gjøre akkurat det. Måten du forbruker musikk og underholdning er i endring, hvordan du gjør det i fremtiden bestemmes på Google sitt hovedkontor i Mountain View, California.

Med første øyekast virker endringene som YouTube presenterer som en liten sak, spesielt endringen som lar deg høre på musikk uten å se på videoen. Den andre endringen som har fått navnet Red skjønner mange kan bety store ting.

  1. YouTube musikk: Lar deg høre på sanger uten video gjennom et alternativ som heter «Audio Only».
  2. YouTube Red: Et pluss abonnement som lar det slippe reklame og få tilgang til Premium innhold.

Disse to nyhetene kommer til å endre, streamingbransjen, reklamebransjen, film og tv bransjen og selvfølgelig også musikkbransjen. Det vil også endre hvordan du konsumerer underholdning.

Dette er endringene som kalles YouTube Musikk.

  • Lar deg høre på sanger som kjører i bakgrunnen mens du åpner andre apper Audio Only alternativ. (Nå stopper YouTube-appen hvis du starter en annen app eller låser skjermen)
  • Du kan fortsatt lage spillelister og de vil benytte algoritmer på nivå med eieren Google i kompleksitet for å gjøre opplevelsen bedre.
  • YouTube musikk skal sømløst integreres med «Google Play Music»
  • Tilknyttes en betalingstjeneste uten reklame som heter red

 

YouTube Musikk dårlig nytt for andre musikktjenester

Det viste seg at Apple Musikk (lansert i sommer) ikke førte til noen store problemer for de andre streamingtjenstene som Spotify og Tidal, dette derimot vil, for å møte dette som nå kommer trenger de å være smartere og bedre enn noen gang før. YouTube er allerede desidert størst med over en milliard brukere og over 400 000 er innom hver dag. Når musikk knappen kommer til jul vil en milliard mennesker uten innlogging kunne starte å høre på musikk.

YouTube Red enda en dårlig nyhet for Tv

YouTube har i lang tid vært skikkelig dårlig for Tv, unge mennesker har de mistet for lenge siden. Tv stasjonene sitt viktigste argument mot YouTube er at det er så mye søppel der, etter at Google overtok har de brukt mye resurser på å rydde opp og med Red lanseringen vil plutselig YouTube på samme måte som Netflix representere en stor mulighet til å tjene meget gode penger. Men det er en stor forskjell, så lenge du godtar betingelsene til YouTube kan du distribuere og ta betalt uten å måtte snakke med noen. På Netflix og lignende tjenester er det de som kjøper ditt innhold og så “videreselger det”. Klart også produsenter velger det som er lettest.

Enten eller, ikke både og

Ingen er i nærheten i størrelse på video. YouTube er større enn Tv blant alle under 30 år. Red er en betalingstjeneste som gir mulighet for produsenter å få bedre betalt for sitt innhold. Hva som kommer øverst bestemmes av hvor populært det blir, en viktig faktor blir å ha eksklusivt innhold på YouTube, dermed har de valget mellom å ha 1 milliard mennesker som potensielle kjøpere eller noen millioner.

Tv har på samme måte som mediehusene sovet i timen og latt milliarder forsvinne ut av landet stort sett ved hjelp av Google og Facebook. Vanlig tv er allerede i trøbbel fordi de yngste har sluttet å se på og isteden ser YouTube eller fikler med mobilen. (Liten artig sak, det er nå flere som ser på at andre spiller spill enn som faktisk spiller).Utfordringene til Tv blir nå enda større og kanskje er de uløselige.

Det er liten tvil om kort tid heter verdens største betalingskanal for video og musikk YouTube.

Nettaviser hva med de?

Dette kan være gode nyheter, men det er stor usikkerhet knyttet til det. En teori er at med mindre inventar for video innhold på YouTube vil nettavisene kunne rykke inn og ta en del av markedet. Bruken av Embedded video (Video som ligger på Youtube, men som spilles av på en annen side) og enkelheten rundt denne måten å publisere video vil gjøre at mange mediehus fortsetter og vil øke distribusjonen av videoer fra YouTube. Virkeligheten er som følger, Google eier søk, Facebook (+ et par andre) eier sosialt, YouTube eier video og snart også resten av streamingmarkedet.

Google som eier YouTube tar mye inntekter fra andre og søk (Google) bare fortsetter å øke. Bare i Norge gjøres det 1,6 millioner søk i timen.