Uber som har fått en samlet taxi næring til å se rødt fordi de lar brukerne ved hjelp av smarttelefonen se hvilken taxi som er nærmest for så å kunne kalle på den. Taxi, forbruker og miljø sparer på det.

Uber startet for kort tid siden i Norge og har allerede dratt på seg søksmål fra Oslo kommune og mange meget sinte oppslag i media. Dette samtidig som de fleste innser at Taxi næringen ikke er den mest opplyste med hensyn til skatter og avgifter og at bruken av tjenestene har blitt så dyr at de fleste sjåførene står mesteparten av tiden.

Uber har hentet inn mye penger hos investorer, blant dem noen av verdens største Fidelity Investments, Blackrock, Goldman Sachs og Google Ventures. De har nå nettopp hentet inn 1,2 milliarder dollar og med det priser selskapet til 41 milliarder dollar.

Sett i det lyset blir selv leder for samferdsel i Oslo kommune til en liten fisk å regne. Sammenlignet med Norske selskaper ville Uber blitt nummer 2 på Oslo børs med en verdi på 292 milliarder kroner rett etter Statoil som nå bare har en verdi på 324 milliarder.

Uber som er 6 ganger større nå enn for et år siden har startet opp i nesten 300 byer i 50 land, Travis Kalanick, co grunnlegger og administrerende direktør innrømmer vekst problemer og vil bruke mye av investeringen til å sørge for en mer robust løsning og når det er på pass fortsette ekspansjonen til Asia.

Kalanick innrømmer at tempoet i ekspansjonen oppleves av selskapet hadde resultert i “betydelige voksesmerter”.  “Hendelsene de siste ukene har vist oss at vi trenger også å investere i indre vekst og endring. Erkjenne feil og lære av dem er de første trinnene. ”

Det har vært mange problemer for Uber som har gjort at de har måttet kjempe på mange fronter samtidig.

Myndigheter har stilt spørsmål med lovligheten, slik som i Oslo hvor de er politianmeld

Skattemessige problemer hvor det hevdes at løsningen er god for svart arbeid.

Problemer med sjåfører som ikke kan oppføre seg og som skaper utrygghet blant brukerne.

En skandale i USA hvor de hadde leid i etterforskere for å finne dritt på fiendtlige journalister. (Burde ikke være vanskelig å finne)

Og problemer med ansatte som benytter UBER APP til å lokalisere brukere (systemet benytter GPS).

Stor motstand og mange forsøk på å begrense deres virksomhet en rekke steder

Ekspansjonen fortsetter med et gigantselskap med ekstrem tilgang på kapital, tviler på at hverken Oslo kommune eller Taxi næringen kommer til å klare å stanse Uber.