Det har ligget i luften en stund at gratis, reklamebasert Spotify snart er over. Enkeltartister og noen selskaper har klaget veldig over mange spillinger og dårligere inntekter. Siste artist vekk fra Spotify er Taylor Swift. Argumentet har vært at de mange gratispassasjerene etter hvert vil gå over til betalende kunder, men denne utviklingen har gått veldig sakte.

De store selskapene har nå kastet seg på klagestrømmen, blant annet Sony Music og Warner Music mener at det ikke er nok penger i gratis versjonen.

Siste selskapet av de store som nå ytrer seg negativ til dette er Universal.

I dag tilbyr Spotify ubegrenset reklamebasert gratisstrømming på datamaskinen, noe du ikke får f.eks. fra Nordiske Wimp.

Universal mener at å utelukke gratisstrømming vil føre til flere betalende brukere, noe som igjen de tror skal bidra mer inntekt for både Spotify og musikkbransjen.

– Reklamebasert on demand vil ikke kunne opprettholde hele økosystemet av produsenter og investorer, sa Group CEO Lucian Grainge ved Universal.

Dette kommer på et dårlig tidspunkt for Spotyfy som planlegger en børsintroduksjon som på lignende introduksjoner har basert verdien i stor grad på antallet brukere.

Forrige måned ble det også kjent at Apple kan bidra til å ta knekken på gratisstrømming. Med sin Beats-tjeneste har Apple lokket til seg platebransjen. Hvorfor? De skal ikke tilby gratis strømming, her skal det bare være en kort testperiode. Ønsker man å lytte mer må man betale, en tankegang platebransjen støtter langt på vei, ifølge Venture Beat.