Hjem Bevegelser Ny måte å oppleve storbyer på

Ny måte å oppleve storbyer på

Skrevet avHenning Weseth 04/10/2016
Seville-4976

Før internett og smarttelefon reiste turisten til storbyer utstyrt med anbefalinger fra venner, reisemagasiner og turistguiden. Selv om ruten ofte ble planlagt med stopp på de største attraksjonene, var fortsatt mye overlatt til tilfeldighetene. I dag sørger smarttelefonen for at hver minste detalj på storbyferien kan planlegges.

Det moderne mennesket er nå godt vant til å ha tilgang til det meste av informasjon gjennom smarttelefonen, som for alvor konkurrerer om status som en av menneskekroppens legemsdeler. Tiden er over for ferieopphold hvor man trålet gjennom den ukjente storbyen og endte opp på spisesteder, kulturarrangementer og severdigheter som ikke lå i planene. Praktisk og tidsbesparende, men mister vi ikke noe av opplevelseselementet?

I hverdagen finner vi automatiserte verktøy på google, youtube, facebook, spotify og netflix som kontinuerlig guider oss i retning av hva noe tror vi trenger, liker, eller er interessert i. Intensjonen med disse verktøyene er gode, da det som defineres som relevant og interessant for brukeren automatisk og direkte guider oss inn på et spor.

Med følge av smarttelefonen på storbyreise kan du manøvrere deg frem til steder for selv de særeste interesser. Dette er et banebrytende verktøy for den selvstendige turisten. Faren er når informasjonen på smarttelefonen gjør deg som turist blind for det som ligger av uforutsette opplevelser rundt neste hjørne.

Smarttelefonens nesten ubegrensede muligheter som turistguide kan skape en generasjon med reisende som er blindet for det som skjer i omgivelsene mellom «hver Pokémon stopp».

De som har reist en del og fulgt storbyens «egen energi», vet at de beste turistopplevelsene ofte kom da du minst forventet det – utenfor turistløypa.

Begrens derfor smarttelefonens herredømme over dine valg i ferien og skjerp sansene for det som befinner seg på din vei – også utenfor dine planlagte valg av opplevelser.

 

Ingen kommentar
0

Du vil også like