Når vinner tog over fly?

0
235

Tog er i alle festtaler det foretrukne transportmiddel mellom byer i Europa og Norge. I Europa bygges det høyhastighetstog i stort tempo og fly utkonkurreres på togreiser opptil 3 timer.

Det er nå vesentlig billigere å fly nesten alle strekninger til Europa sett i forhold til privatbil, tog og buss. I Norge er det mer variert, men ofte er fly omtrent like billig som tog, men tog tar mye lenger tid. Det er nesten ikke gjort noe med reisetiden i Norge de siste 30 årene.  Det er heller ikke bygget ut et tilstrekkelig jernbanenett, tvert imot er flere strekninger lagt ned.

Det er en skam at ikke Nordlandsbanen er bygget ut, det ville være et løft for turisme, eksport og det er helt naturlig at landet knyttes sammen med foretrukket transportmiddel. Den største verdiskapningen fremover vil ligge i våre nordligste fylker, det gjelder eksport av sjømat som vil overstige 75 milliarder kroner i år og olje og gass hvor det meste av økningen kommer nordpå.

Systemet i dag gjør at det nesten bare er interrailere og noen helt spesielle tog entusiaster som reiser med tog ut av Norge. Togselskapene samarbeider ikke og det er nesten umulig å orientere seg om tilbudet og når du først får tak på informasjonen så skjønner du fort at det ikke bare er dyrt og også dårlig.  Det koster i nesten 10 ganger så mye å ta tog til Berlin som fly, hvis du velger et lavprisselskap. Slik skal det ikke være.

Vi hopper på fly til Europa og ler av at det koster like mye eller mer å ta toget til flyplassen. Oslo S til Torp/Sandefjord flyplass Kr 252.  Torp/Sandefjord til Gdansk med Wizzair Kr 109.

Det er fire faktorer som gjelder for valg av transportmiddel. Pris, tilgjengelighet, komfort og reisetid. Hvis tog vinner på noen av disse faktorene i dag er det komfort.

La oss si du kunne tenke deg en romantisk togtur til Paris, du setter deg ned med din PC og skal bestille en tur. Lykke til! Det er ikke mulig. Søk selv på tog Oslo til Paris. De alternativene som kommer opp er noen forsøk på å lage en reiserute, og naturlig nok veldig gode tilbud på flybilletter.

Man finner også ut hvis man ringer litt rundt at det hele må planlegges i etapper og at de ulike etappene ikke nødvendigvis henger sammen. Togturen til de fleste store byer i Europa inneholder lange opphold med togbytte og da gjerne på tidspunkter som ikke er gunstig for å opprettholde en normal døgnrytme.

Man skulle forvente at man med et enkelt søk kunne finne ut av og bestille en togtur til hvor som helst i Europa. Slik er det ikke.  Alternativet tog mellom landene stagnerer til tross for at vi virkelig ønsker det alternativet.

De togstrekningene i Europa som er effektive danker ut fly nesten umiddelbart.

En flybillett til Stockholm fra Oslo tirsdag denne uken med Norwegian koster 492 kroner og selve flyreisen tar ca en time.

Det skal sier, Svenske Jernveger (SJ) nå settes opp nye raskere tog på strekningen Oslo – Stockholm nå ter det 6 timer, men i løpet av våren vil det kuttes til 4 ½ det er en forbedring, men ikke bra nok til å vinne konkurransen mot fly.

Det er naturlig for meg å søke på NSB sine for å finne ut av priser på reiser til utlandet fra Norge, det er de ikke enige i og ber oss heller om å ringe.

Dette skriver NSB på sine sider om å reise med tog ut i Europa

Vi kjører tog til Göteborg og Östersund i Sverige. Her får du informasjon om togbilletter til Stockholm, samt reiseplanleggere i Europa.

Billetter til Gøteborg, Åre og Östersund kan du bestille her på nsb.no. Ønsker du å reise til Stockholm, København eller andre reisemål i Europa kan vi hjelpe deg med informasjon og bestilling av billett.

Bestill togbillett

Vi hjelper deg gjerne med billettbestilling og ruteopplysning til tog utenfor Norge. Med unntak av tog til Gøteborg og Östersund, koster det kr. 50,- i bestillingshonorar for billetter til utlandet. For billettbestilling og ruteinformasjon kan du kontakte oss på:

NSB Utland: telefon 815 00 888 – tastevalg 3

Mandag – fredag: 08.00-16.00, lørdag – søndag: 09.00-15.00

Betjente billettsalg: togbilletter i Skandinavia og billetter til interrail. På Oslo S kan du også kjøpe billetter til Hamburg/Berlin.

Stockholmstoget

Svenskene har tenkt til å bruke samme togtype som vi er vant til fra Flytoget og som vi som nasjon tydeligvis elsker nå som det skal selges til kineserne. Vi elsker det trolig fordi vi i så mange år ble minnet om vår storhet, OL på Lillehammer, hver gang vi så toget passere oss på stasjonen mens vi ventet på et forsinket og overfylt lokaltog. Enda kulere hadde det selvfølgelig vært om svenskene hadde valgt det nye Fantasitoget til Elon Musk (Tesla), men da måtte vi vel vente i 10 år til.

Fremtiden er rask

Fantasitoget til Elon Musk er spennende og går hvis det noen gang blir bygget, vanvittig fort. Navnet på toget er «Hyperloop» og er veldig ulikt det vi forbinder med tog i dag.  I istedenfor skinner er det er stålrør som står på påler over bakken, mens selve togsettet er kapsler som kan bære 28 mennesker. Disse kapslene skal kunne kjøre med en hastighet på hele 1223 kilometer i timen.

En togtur fra Oslo til Tromsø med Hyperloop vil ta ca. 1 time og 15 minutter, det åpner opp en del muligheter skulle man tro.

Vi burde benytte sjansen nå som ingeniører ufrivillig forlater oljebransjen til å satse stort på jernbane, bygge Nordlandsbanen, bygge høyhastighets skinner og kjøpe raske tog på lange strekninger og sørge for et samarbeid ut i verden.

tabola

No posts to display