Nå får Thomas toget multikulturelle venninner

Da Thomas toget kom i 1984, gledet en hel verden seg over spennende historier på skinnegangen og lystige melodier helt uten å tenke på at det ikke var noen kvinnelige tog eller tog fra Asia eller Afrika. Over hele verden har barn vokst opp uten å kunne ta tog forbilder som ligner på seg selv, men det skjer det noe med nå, møt Raul (fra Brasil), Yong Bao (Fra Kina) og Ashima.

Totalt er det 14 nye karakterer, de er nye flerkulturelle og moderne. Dette skal revolusjonere Thomas toget og historiene.

Den mest spennende synes vi er Ashima fra India, et nydelig fargerikt tog som er «uredd» og «glad for å hjelpe».

Mattel (leketøysprodusenten som står bak Thomas toget) var på gråten da de fortalte det ikke blir noe romantikk mellom de to. En kjærlighetshistorie passer ikke helt med demografien til titterne.

Dette er naturlig utvikling, for ikke så lenge siden kom det feite utgaver av Barbie og enkelte filmer fra land som Egypt har mørke skuespillere.

Thomas toget omsetter for ca. 1 milliard dollar i året, man kan si at businessen går på skinner. (Inspirert av VG)

De nye karakterene har selvsagt skapt debatt på internett, (det er jo det nettet er til for, debatt og informasjon) noen er sinte og vil aldri se på programmet igjen eller kjøpe tog, mens andre ønsker forandringen velkommen. Det barn leker med og ser på tv skal passe med den virkelige verden, selv når det gjelder tog.

karlos