Annonse

shadow
shadow

Hvis du er som de aller fleste på Facebook leser du ikke denne artikkelen selv om du både liker, kommentere og deler. Bare en av fem har lest det de har delt og enda mindre de som bare kommenterer eller liker. Krisen i tradisjonelle medier har gjort at de kaster seg på det som definere som den sosiale medier bølgen, men det er en liten bølge som det viser seg vanskelig å surfe på.

En rekke undersøkelser viser nå at sosiale medier er i trøbbel, interessen er synkende og forsøk på å bli den gjeldende nyhetsformidleren ser ut til å mislykkes. Stadig flere bedrifter benytter sosiale medier i sin markedsføring med en tanke om at sjansen for kjøp øker når en venn liker et produkt. Effekten av at en venn liker et produkt er like vanskelig å finne som en pikk i fjellvann.

Sosiale medier er kjedelig

Det burde være en inspirasjon for landets aviser at bare i løpet av det siste året har tiden vi bruker på sosiale medier gått ned med 11 % globalt. Norge som ligger litt etter og holder på med det som var populært lenge etter at resten av verden har sluttet, (Bevis: Bonnie Tailor og Smokie) er nedgangen noe mindre, men eskalerende. Nedgangen er størst i USA på nesten 14 % mens land som Spania som nettopp har kommet seg på nett er sosiale medier fortsatt økende.

Se hvor lykkelig jeg er

Erfaringene som de store sosiale mediene som Facebook og Twitter gjør nå er de samme som tradisjonelle mediekanaler har kjent på en stund. Det blir stadig vanskeligere å oppnå oppmerksomhet rundt det som skulle være kjerneområdet og behovet for å tjene penger ødelegger for den originale ideen for mediet. Måten vi nå bruker sosiale medier dekkes like godt av mobiltelefonens egne muligheter som å snakke i telefonen, sette opp gruppesamtaler, sende tekstmeldinger og bilder. Mye av den gjenværende sosiale medier trafikken kan forklares med en til en kommunikasjon eller kommunikasjon i små grupper.

Spiser

Facebook skulle være en Filofax med venner tilstede, istedenfor er det en meningsløs strøm av nesten ingenting, man går lei etter en stund.  Når en venn liker DNB sitt nye sparetilbud er den kommersielle effekten for DNB lik 0 og din interesse for hva vennen din liker tilsvarende liten. Lav interesse betyr høyere pris for å få ønsket resultat.  I Norge koster det nå 4 ganger så mye å oppnå samme effekt på en kampanje på Facebook som det gjorde for 1 år siden. Likevel fortsetter bedrifter i stadig større grad å kjøpe samtidig annonser i sosiale medier og krisestemningen i Norske medier tiltar i styrke.

Spiser pudding med de aller besteste mens vi ser ut over Hardangerfjorden

Snapchat lider også samme skjebne, nesten ingen følger «My story» til kommersielle aktører og samtalene med bilder, litt tekst og noen emojis er spennende en stund.  Det skal bare noen hundre meldinger fra bekjente uten noe å si før en gledende interesse byttes ut med et langt gjesp. Selv jenter på 13 benytter Snapchat mindre enn før.

Glansdagene til sosiale medier er over

Sosiale medier er nå hverken sosiale eller en mediekanal, Facebook prøver å bli nyhetsformidler, men det kommer de ikke til å lykkes med. På busstopp, kafeer, i kinokø og utenfor klasserommene sitter venner side om side i sosiale medier og er usosiale.   For å opprettholde bruken må de benytte triks, det siste er «messenger» til Facebook som først ble en egen app for så å «tvinge» deg til å legge inn SMS meldinger inn i appen, selvsagt presenteres dette som en fordel for deg.

Det er et område innen sosiale medier som fortsatt øker og det er videodeling og live streaming, tv mediet har gjennomgått en demokratisering hvor hvem som helst med en god ide og tilgang til kamera kan starte å bygge seere. De største på YouTube er ikke etablerte tv kanaler, men amatører som mest minner om lokalradio programledere i gamledager. De største YouTube kanaler har sakte med sikker har bygget opp et publikum, mens tradisjonelle tv stasjoner har sovet i timen. PewDiePie er størst i verden og har fra sitt hjem i Sverige bygget opp et YouTube imperium med 46 millioner «subscribers» med en estimert omsetning på 20 millioner dollar pr år.

Tv kanaler og nettaviser har nå begynt å skjønne hvilket enormt marked det er og ser vi inn i den nære fremtiden vil de overta for amatørene på topplistene.

 

Tradisjonelle medier som nå satser på en kombinasjon av høy kvalitet og gjennom innovasjon klare å lage en forretningsmodell som er relevant både for brukere og annonsører vil vinne tilbake terreng. Eksempler på de som nå gjør feil og som vil utraderes fra det Norske mediemarkedet er lokalaviser som Drammens tidene som nesten har stengt hele avisen, Dagens Næringsliv som dropper innovasjon og tror at betalingsvilligheten er stor nok til å dekke opp nedgangen i annonseinntekter og Dagbladet som tror at Facebook er fremtiden.

Author

Michael Breines Oredam
Michael Breines Oredam

Berømt skihopper og operasanger

Annonse

shadow