Hjem Media Jobben gis alltid til den som er minst egnet

Jobben gis alltid til den som er minst egnet

Skrevet avMichael Breines Oredam 30/09/2016
ChartPlusRange

Spør du dagens medieledere om råd for å vinne gullmedalje i Ol vil du få følgende svar: Først kutter du ut din trener, treningsleirer og treningskamerater og erstattet personen med Jane Fonda sin treningsvideo. Så reduserer du treningsmengden til et minimum og unngå å konkurrere med andre. Det er masse å spare på billigere mat, ernæring er ikke så nøye, spesielt når du ikke vet om du kommer til å vinne. Let frem noe gammelt utstyr, du finner mye bra på Finn (Finn nevnes kun hvis medielederen jobber i Schibsted) Du vil vinne gull hvis du unngår risiko, gjør det samme som alle andre og ligger helt stille til suksessen kommer til deg.

Mediebransjen er uten tvil i krise, søk, sosiale medier og manglende lojalitet hos unge mennesker er forklaringen som florerer blant sjefene. Noen blir overrasket når vi nå ser de samme problemstillinger hos de dominerende sosiale mediene. Også de tenker som en monopolist som har til interesse og tynes mest mulig ut av alle ledd i en tenkt verdikjede. Den egentlige kampen står om å være relevant for brukere og annonsører.

Dyktige medarbeidere får sparken, mens medieledere beruset av sin egen fortreffelighet fortsetter i jobben og får skryt for penger spart.

Omkvedet er som følger: Står du stille blir du skutt. I fremtiden er det ikke de store som spiser de små, det er de raske som spiser de trege. Inntrykket er at det går veldig fort, men hva er det som går så fort. Er det progresjon at man nå kan sende bilder til hverandre, lett kan finne frem til nærmeste pizzasjappe eller i løpet av minutter finne en partner for kvelden.

Våre behov og interesser endres egentlig utrolig sakte, problemet til media sjefer er at de stort sett ikke endrer seg overhodet. Lager man en avis eller tjeneste som oppleves som underholdene, viktig, spennende eller relevant trenger man bare tenke på distribusjon og innpakning.  Lederne er så konservative og redde for å feile at de best kan sammenlignes med en ekstrem medgangssupporter som bare går på kamp hvis de er 100% sikre på å vinne.  En kamp mellom Barcelona og Asker Herrer i andre divisjon er ikke sikkert nok, de venter å se om Barcelona vinner før de tar frem supporter ropet.

De som får skylden for all elendighet, sosiale medier har problemer, tiden brukt har gått ned globalt med 11 %, annonsører opplever stadig mer «støy» og dermed mindre effekt av markedsføringen og sosiale medier som tidligere ikke har vært en markedsføringskanal har etablert dette. Mindre tid brukt, mindre effekt av annonser og flere kanaler betyr mindre omsetning for hver enkelt aktør.

Utviklingen innen sosiale medier skjer på samme måte som i tradisjonelle mediekanaler, utviklingen er lineær og ikke nyskapende. De sosiale mediene har blitt tradisjonelle og handler som alle andre store selskaper.

Redningen mediehusene ligger kanskje i at alle i bunn og grunn er like dårlige og at flokkmentaliteten lager falske suksesser, annonsører tenker gammeldags, mediebyråene også. Espen Egil sjefen i Aftenposten var så forarget over at Facebook tok vekk et historisk bilde fra Vietnam krigen. Han sa to ting med sin klage, for det første definerte han Facebook som en nyhetsformidler og omtalte Mark Elliot Zuckerberg som verdens viktigste redaktør. For det andre sier han samtidig at Aftenposten har gitt opp, noe som gjenspeiles i de stadige kuttene på kvalitet og fraværet av innovasjon. Facebook produserer ingenting selv og i den grad de kan sies å være en viktig nyhetsformidler er avhengig av hva som puttes inn av andre. Zuckerberg er mer en postmann enn redaktør.

Det vi i det siste har sett av innovasjon fra Facebook er ikke mye å skryte av heller, de benytter sin enorme pengebinge til å kjøpe opp virksomheter dyrt lenge etter de har blitt en suksess. Det er flaks for Norske medieledere som snart vil merke at annonsører begynner å komme tilbake. Norge er det landet i verden hvor Facebook gjør det best, hvis du tenker deg litt om skjønner du det ikke er noe å skryte av.

Man kan spørre seg om dagens medieledere, egentlig ledere generelt i Norge ikke skjønner verden rundt dem. Kundegrunnlaget i Norge er økende på alle faktorer, vi blir flere, vi blir rikere, vi blir høyere utdannet og vi forbruker mer media, kultur og underholdning.

Årsaken til at vi ikke er inne i en gullalder for media automatikken å gi ansvaret til økonomer når paradigmeskiftet inntreffer. Det er økonomiske vurderinger og manglende risikovilje som er årsaken til at TV2 fortatt satser på Senkveld og andre eldgamle travere. Det er økonomiske vurderinger som ligger bak oppsigelse av fotografer over hele landet, det neste historiske bilde vil ikke bli tatt av en fotograf for jobber for et Norsk mediehus, det er helt sikkert. Det er økonomiske vurderinger som ligger bak kravet om vesentlig høyere produksjon av journalistene som blir eksperter på å klippe ut en artikkel laget av andre for så å endre en overskrift. Det er økonomiske vurderinger som gjør at all forretningsutvikling som gjøres har fokus på å forbedre eksisterende produkter og selv der kuttes det.

Dårlige ledere er årsak til at etablerte bedrifter ikke klarer å gjennomføre et paradigmeskifte, økonomer, kontrollere og revisorer overtar styringen når krisen kommer. Sakte, men sikkert kveles kreativitet og visjoner, innovasjon stopper opp, systemer og rapportering strømlinjeformes.

Så legges bedriften ned på perfekt vis, alt i henhold til inngåtte avtaler og regler.

Ingen kommentar
0

Du vil også like