Hvor dyrt er egentlig gratis

0
84

Gratis kan bli fryktelig dyrt, spesielt når det gjelder app kjøp på smarttelefoner og nettbrett. Av den grunn kom EU med en rekke krav til salg av Apper og bruk av begrepet gratis.

Nå informerer Google at de ønsker å etterkomme kravene fra EU kommisjonen og slutter med begrepet gratis hvis det er mulig å handle inne i Appen fra 1 september i år.

Apple derimot har ikke foreløpig til hensikt å etterkomme kravene.

I tillegg kommer de også å lage retningslinjer hvor de fraråder utviklere fra å markedsføre sitt innhold mot barn, samt endre standardinnstillingene slik at alle «in-app-kjøp» må godkjennes individuelt.

Meldingen fra Google forteller ikke om dette gjelder hele verden hvor man får Google Play eller bare i Europa.

Dette kommer til å gjelde en rekke pengemaskiner av noen spill og man er redde for at inntektene skal gå kraftig ned når forbrukerne får bedre kontroll og at ikke barna våre kan handle ved en glipp. Det er flere storspill som har denne modellen for å tjene penger: Candy Crush Saga, Subway Surfers, Clash og Clans (og en rekke andre Clash spill) Hay Day, Angry Birds, Temple Run,Game of War, Farmville, Pet Rescue, The Simpsons.

Det forteller vel det meste at det er de samme spillene som topper listen over gratisspill og mest innbringene samtidig.

Mens EU-kommunisjonen roser Google for sine tiltak, retter de skarp kritikk mot Apple, som ikke har lagt frem noen strategi på samme måte som sin konkurrent, ifølge Mashable.

Desverre har ikke Apple kommet opp med noen konkrete eller umiddelbare løsninger for å løse problemet, sier EU-kommisjonen i en pressemelding.

Apple har fra før av gjort en rekke endringer i hvordan kjøp-i-app håndteres på iPhone og iPad, sist i forbindelse med iOS 7.1-oppdateringen fra mars i år.

De har også en funksjon for foreldrekontroll, hvor det er mulig å sette begrensninger på app-kjøp, inkludert muligheten til å kreve passord for hvert kjøp.

Som et svar på EUs kritikk, sier Apple følgende

– Apple er stolte av å være ledende i bransjen for foreldrekontroller som er ekstremt lettanvendelige og bidra til å sørge for at foreldre og barn får en bra opplevelse på App Store.

Selskapet understreker også at de jobber videre med å få på plass ytterligere beskyttelse i den kommende iOS 8-oppdateringen, blant annet en funksjon som gjør at barn må be sine foreldre om å få lov til å gjøre et kjøp.

Både Apple og Google har fått søksmål mot seg fra foreldre hvis barn har brukt tusenvis av kroner på digitalt godteri og smurfebær.

I januar inngikk Apple et forlik med det amerikanske konkurransetilsynet (FTC) om å betale 32,5 millioner dollar, nærmere 200 millioner kroner, til 37.000 amerikanske kunder.

Ifølge Digi kom EU-kommisjonen med fire følgende krav:

•Spill som averteres som «gratis» skal ikke villede forbrukere om de faktiske kostnadene spillet medfører.

•Spill skal ikke inneholde direkte oppfordringer til barn om å kjøpe noe.

•Det må gis bedre informasjon om betalingsordninger. Det skal ikke være standard innstilling at en betaling går gjennom uten et eksplisitt «ja» fra brukeren.

•Det må oppgis en epostadresse til klager og forespørsler.

tabola

No posts to display