Festspillene i Bergen

0
108
Det er alltid diskusjon omkring festspillene i Bergen og da spesielt i Bergen. Det har vært perioder med dårlig oppmøte, kraftig kritikk av program og krav om at ledelse må gå. På mange måter kan festspillene sammenlignes med fotballklubben Brann.
Festspillene i Bergen har lagt om sin profil og arbeidsmåte og oppnådde sist rekordsalg av billetter og en strøm av nye publikummere, spesielt unge.
Dette går ikke upåaktet hen i design miljøer og i ettermiddag mottar Festspillene i Bergen merket for god design. I kveld blir det klart om de går helt til topps og vinner selveste Hedersprisen for god design.

Idag arrangeres Designdagen i Oslo, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå. Både Festspillene i Bergen og FLO er også nominert til Hedersprisen for god design. Dette er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Festspillene i Bergen slåss mot FLO, Øveraasen og Scandinavian Business Seating om den høythengende designprisen.

Begrunnelse fra Designrådet

Kastet seg inn i fremtiden

Alle i Norge kjenner til Festspillene i Bergen, men i senere år har den ærverdige kulturinstitusjonenen strevd med å tiltrekke seg et yngre publikum. Løsningen ble å gjøre fullstendig om på den visuelle identiteten. Den nye, vågale designprofilen ble en stor suksess allerede første året, med en dobling i andel førstegangspublikummere.

 

– Du må tørre å gi slipp på fortiden når du skal inn i fremtiden. Institusjoner som oss må av og til ta tydelige grep for å holde seg relevante og aktuelle. Vi er en urban og moderne kulturformidler, men vi hadde en visuell identitet som overhode ikke viste dette. Noe drastisk måtte gjøres, sier Anders Beyer ved Festspillene i Bergen.

 

Radikale grep

Han tok over som festspilldirektør i 2012. Sammen med styret satte han i gang en omfattende fornyingsprosess. Tre mål ble satt: Å fornye, forynge og engasjere. Design ble ett av verktøyene som skulle hjelpe Festspillene i Bergen med å nå disse målene. ANTI ble valgt som samarbeidspartner. De gikk metodisk til verks for å finne sammenhenger mellom musikk og det visuelle.

 

– Vi trengte en samarbeidspartner på design som kunne hjelpe oss med å ta radikale grep. Da måtte vi også gi dem frihet, og ANTI fikk stor tillit av oss. Samtidig har samarbeidet vært tett, og ideene har vi utviklet i fellesskap, sier Beyer.

 

Publikumsrekord

Resultatet ble en svært tydelig identitet som likevel er fleksibel nok til å kunne tilpasses ulike sammenhenger og målgrupper. Matematiske taktoppbygging av musikk danner selve kjernen og inspirasjonen i det visuelle utrykket. Den nye profilen falt også i smak hos publikum. I 2013 solgte Festspillene i Bergen rekordmange billetter – hele 30 000. En viktig grunn var førstegangspublikummet, som steg fra 11 prosent til 22 prosent på ett år.

 

– Designen er svært stram og minimalistisk, men samtidig inviterer den til lek. Det skal vi spille videre på foran årets festspill, som starter 21. mai. Vi skal bli enda synligere i byen, samtidig som vi skal bruke mulighetene som ligger i designen til å engasjere publikum på helt nye måter, sier Beyer.

 

– Design styrker norsk konkurransekraft

Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. Øveraasen er et godt eksempel på at en tradisjonsrik, liten norsk bedrift tar i bruk design og lykkes i å bli mer synlig på et konkurransepreget internasjonalt marked, sier Mæland.

tabola

No posts to display