Enda flere rubrikksatsinger bukker under

0
72

Denne gangen er det Mediekonsernet Amedia som gir opp flere av sine rubrikktjenester rett og slett fordi de ikke skjønner hvordan de skal kunne konkurrere med finn.no. De kom sent i gang, hadde feil fokus og dårlig gjennomføringsevne.

Dette har vært gjennomgangsmelodien i Norge for alle andre enn Schibsted sin satsning Finn. Formelen for Finn har vært lav brukerterskel og høy integrasjon med Schibsted avisene inkludert Polaris media.

De stedene som legges ned nå er Zett, Trenger og Eiendomsnett, dermed har ikke Amedia noen nasjonale rubrikktjenester igjen.

– Vi må tørre å skru av ting som ikke fungerer. Disse satsingene har ikke fungert slik vi hadde håpet. Hovedgrunnen er at vi ikke har utnyttet at vi er et lokalaviskonsern, men i for stor grad forsøkt å rette oss mot et nasjonalt marked, sier digital redaktør Ben Christensen i Amedia Salg og Marked til Klassekampen.

Christensen legger ikke skjul på at konkurransen med giganten Finn.no ble for tøff. Christensen mener nå at Amedia må utnytte sine styrker ved å knytte rubrikkannonsene tettere opp mot hver enkelt lokalavis.

Det er klart at det er utfordringer for et mediehus å navigere i en digital og sosial verden når man selv ble introdusert for sort hvitt tv ved konfirmasjonsalder og fikk sin første mobiltelefon i gave på sin 40 års dag.

Amedia fortsetter naturlig nok med rubrikkannonser, så finn frem penn og papir og fax inn dine annonser til annonsemottaket på fax nummer 22 00 90 01 eller skriv et brev og send det til

Amedia, Postboks 1168 Sentrum, 0107 Oslo

tabola

No posts to display