Elbiler vanskeligere å slukke

Norske veier fylles opp med el og hybridbiler, det gir utfordringer for brannvesenet som må ut med ekstra mannskaper hvis det meldes om brann.

«Ny bilteknologi krever annet utstyr, andre rutiner og andre slokkemetoder ved brann, sier brigadeleder i Bergen brannvesen» Kjell Ove Christophersen til NRK.

Det er to årsaker til ekstra mannskaper ved brann, brannvesenet har liten erfaring med å slukke brann i El og Hybridbiler og det er mye ny teknologi, som fører til at de brenner med høyere temperaturer.

«I tradisjonelle biler vil det være mulig å slukke med normale mengder vann, mens en brann i en elbil vil ha så høy temperatur at vi trenger enorme mengder vann for å slukke en fullstendig utviklet brann» forklarer han.

Sjefingeniør for elsikkerhet i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav, bekrefter at branner i el- og hybridbiler skiller seg fra branner i vanlige biler.

«En vanlig brann kan en slukke med vann og skum, men her må batteriet kjøles ned langsomt og lenge. Men vi har ingen grunn til å si at det brenner oftere i elbiler, eller at det er farligere enn en brann i bensin- og dieselbiler» sier han.

Leave a Reply