Det finnes de som på grunn av ekspertråd kun spiser eggehvite kokt i en uke ved hjelp av varmen fra en latrine. Evig liv kan sikres gjennom å spise 0 karbohydrater og drikke 3 liter Pepsi Max om dagen. En stund var hel nasjon i angst på grunn av bakervarer. Hvor mange liter vann er det riktig å drikke om dagen. ?

Klart vi er opptatt av egen helse og vi vet det er mye helse i god mat, men hva er egentlig best. En gruppe amerikanske forskere har undersøk hvilken helseeffekt de ulike kurene (dietter) har og kom med en enkel konklusjon. Ingen av kurene som innebar en ensretting var sunt og normalt kosthold var i alle tilfeller bedre.

Hva skal vi forholde oss til? eksperter gir råd som spriker i alle retninger, men det er en god del likhetstrekk. Asiatisk kosthold inneholder lite fett, mens middelhavskostholdet inneholder mye fett. Begge deler er sunt. Hva med litt steinalder kosthold eller litt lavkarbo. Hva med Slow Food og hva med at maten er rå.

Ingen strikte kostholds regimer gir bedre helseeffekt enn vanlig kosthold

Det sunneste viser undersøkelsen er mat som i hovedsak lite bearbeidete råvarer og at den i hovedsak kommer fra planteriket. Kostholdet skal være variert og inneholde alt kroppen trenger, ved å fortrenge f.eks. fett reagerer kroppen negativt og noe som til et visst nivå er sunt blir det motsatte.

Mat med lite sukker og raffinert stivelse, som, grønnsaker, frukt, bær, nøtter og belgvekster er lurt å spise og ha som en høy andel av ditt inntak. Gode fettkilder som planteoljer, fisk og nøtter er nødvendig og protein finner du lettest i magert kjøtt. Det beste kortholdet består av ekte ikke bearbeidet mat og da i moderate mengder.

Gjennomsnittsmennesket spiser rett og slett for mye og det som driver ønske om å spise for mye er stort sett sukker. Kroppen er innrettet på en slik måte at hvis du reduserer inntaket av sukker og dermed også reduserer mengden du spiser får du hodepine, blir slapp og sover dårlig. Disse tingene gjør at vi spiser for å gjenvinne kontroll og gå tilbake til normalen

Tilfeldigvis er et slikt kosthold også bra for andre dyrearter og miljøet rundt oss, skriver forskerne i tidsskriftet Annual Review of Public Health.

 

Dokumentert effekt

Det viktigste rådet som ingen er uenige om at gir bedre helse er: reduser inntaket av rød og bearbeidet kjøtt samt produkter tilsatt mye sukker, salt og fett.

Gjør du det gir det deg bedre helse uavhengig av alt annet, livvidde, røyking, om du spiser veldig sunt ellers og trener mye.

Hovedtrekkene ved det sunne kostholdet var frukt, grønnsaker og belgvekster, fisk og fullkorn.

Naturligvis er vi alle forskjellige og har ulike behov. Men vi vet altså mye om det grunnleggende, og om variasjonene rundt temaet, noe som åpner opp for personlige tilpasninger og preferanser. Et sunt liv har rom for pølse og kake også.