Det er VG som taper flest lesere ikke bare i faktiske tall, men også i prosent. Tallene som mediebedriftenes landsforening la frem i dag viste en nedgang for VG på 15,96 prosent.
2014 var ikke bare et dårlig år for VG, men også for alle de andre store. Vinnerne var Nisjeaviser og noen lokalaviser som klarte en fortsatt oppgang.
Vinnere
Aftenpostens barne- og ungdomsutgave Aftenposten junior vokser i opplag med 5 952 eksemplarer fra 2013 til 2014.
For andre år på rad er Klassekampen den eneste riksdekkende dagsavisen med opplagsøkning, med en vekst fra 17 648 til 19 025 i opplag.
Halvparten av det som defineres som lokalaviser (ikke regional) har også opplevd en opplagsøkning i 2014. Et eksempel er Fredrikstads blad som også har vunnet pris for beste lokalavis.
Nettoopplag landets ti største aviser
Opplag 2013 | Opplag 2014 | Prosentvis endring | |
Aftenposten | 214 026 | 187 694 | -12,30% |
VG | 164 430 | 138 188 | -15,96% |
Dagens Næringsliv | 80 595 | 69 916 | -13,25% |
Dagbladet | 80 028 | 73 647 | -7,97% |
Bergens Tidende | 73 470 | 67 557 | -8,05% |
Adresseavisen | 67 325 | 63 224 | -6,09% |
Stavanger Aftenblad | 59 262 | 55 535 | -6,29% |
Fædrelandsvennen | 34 845 | 33 395 | -4,16% |
Morgenbladet | 29 337 | 29 104 | -0,79% |
Drammens Tidende | 29 124 | 28 408 | -2,46% |
Interiør og reisemagasiner er tydeligvis meget populært og langt unna krise. Det viser seg at så lenge innholdet er godt å relevant og innebærer kos har papir fortsatt en sterk posisjon
Opplag for norske interiørblader
Opplag 2013 | Opplag 2014 | Prosentvis endring | |
Interiørmagasinet | 103 000 | 179 000 | +74,0% |
KK Living | 40 000 | 62 000 | +55,1% |
Maison Interiør | 68 000 | 100 000 | +46,6% |
Lev Landlig | 92 000 | 121 000 | +31,7% |
Bo Bedre | 134 000 | 168 000 | +24,8% |
BoligPluss | 118 000 | 142 000 | +20,3% |
Bonytt | 230 000 | 240 000 | +4,7% |
Rom123 | 130 000 | 133 000 | +2,7% |
BoligDrøm | 112 000 | 114 000 | +1,8% |
Vakre Hjem & Interiør | 103 000 | 99 000 | -3,1% |
Hus&Bolig | 295 000 | 245 000 | -16,9% |